1 |
marktmechanismehet ontstaan van een prijs waarbij de gevraagde en de aangeboden hoeveelheid precies aan elkaar gelijk zijn.
|
2 |
marktmechanismeHet vrije spel van vraag en aanbod.
|
3 |
marktmechanismeMechanisme waarbij door de ontmoeting van collectieve vraag en aanbod prijzen tot stand komen die richtsnoer zijn voor de beslissingen van individuele vragers en aanbieders. Onder volkomen concurrentie is het marktmechanisme in staat de producenten juist die goederen te laten produceren die de consumenten wensen. De consumenten geven aan de produce [..]
|
4 |
marktmechanismevolkomen vrijemarkteconomie = het vrije spel van vraag en aanbod zorgt ervoor wat, waar en door wie er geproduceerd wordt. Prijzen spelen hier een belangrijke rol: zij geven de informatie op grond waa [..]
|
5 |
marktmechanismeomdat bij een vraagoverschot de prijs als stijgen en bij een aanbodoverschot de prijs zal dalen zal uiteindelijk de prijs ontstaan waarbij de gevraagde en aangeboden hoeveelheid precies aan elkaar gel [..]
|
6 |
marktmechanismeHet vrije spel van vraag en aanbod (zov: vrije markt)
|
7 |
marktmechanisme ( economie ) samenstelling en werking van de markt
|
8 |
marktmechanismeAls we spreken van het
marktmechanisme dan hebben we het over het geheel van
vraag en aanbod. Hierbij werkt de prijs als signaal
tussen vragers en aanbieders, en wel zodanig dat er
evenwicht tussen vraag en aanbod ontstaat.
Hierbij kan er
sprake zijn van volkomen
c [..]
|
9 |
marktmechanismeis het mechanisme dat het allocatieprobleem oplost door middel van het vrije spel van vraag en aanbod.Zie ook prijs- en marktmechanisme.
|
10 |
marktmechanismeeen prijs die ontstaat doordat de gevraagde hoeveelheid en de aangeboden hoeveelheid aan elkaar gelijk zijn.
|
11 |
marktmechanismeBij het marktmechanisme hangt het van vraag en aanbod af wat de prijs van de goederen wordt. Als de vraag naar een bepaald product toeneemt, stijgt de prijs. Als het aanbod van het product toeneemt, d [..]
|
12 |
marktmechanismevraag en aanbod bepalen de prijs en deze bepaalt weer het gedrag van producenten en consumenten. De prijs geeft dus richting aan het productieproces. Ook wel prijsmechanisme genoemd. Zie ook budgetmechanisme.
|
<< liquiditeit | confirmation bias >> |