1 |
consumptiegoederenTastbare zaken (goederen) en diensten die door consumenten (verbruikers) worden aangekocht om een noodzaak te bevredigen. Consumptiegoederen zijn gebruiksklare eindproducten, ze moeten m.a.w. niet meer worden verwerkt (in dat laatste geval spreekt men van kapitaalgoederen). Ze kunnen duurzaam (gebruiksgoederen, bv. meubelen), niet-duurzaam (verbruiksgoederen, bv. voedsel of brandstof) of diensten (bv. een kapsalon). De beschikbaarheid van consumptiegoederen is kenmerkend voor een maatschappij waarin er op industriële schaal geproduceerd wordt en er vrije handel plaatsvindt. Sinds de industriële revolutie in de 19de eeuw kunnen heel wat (overbodige) artikelen massaal en goedkoop geproduceerd worden, waardoor ze in overvloed beschikbaar zijn voor een groot deel van de bevolking. De toegenomen koopkracht van de bevolking enerzijds, en de noodzaak van bedrijven om te blijven verkopen en winst te genereren anderzijds, hebben geleid tot het ontstaan van de consumptiemaatschappij waarin goedkope consumptiegoederen, die vaak een korte levensduur hebben, duurzame artikelen van de markt hebben verdrongen. Een synoniem van consumptiegoederen is: verbruiksartikelen. Elke jaar importeren de Verenigde Staten miljoenen tonnen consumptiegoederen zoals kleding, gadgets en meubelen uit China, waar ze aan een fractie van de prijs geproduceerd worden.
|
2 |
consumptiegoederenProducten en diensten die klaar zijn voor gebruik door consumenten, die niet meer moeten worden verwerkt (in dat geval spreekt men van kapitaalgoederen). Ze kunnen duurzaam (gebruiksgoederen, bv. meubelen), niet-duurzaam (verbruiksgoederen, bv. voedsel of brandstof) of diensten (bv. een kapsalon). De beschikbaarheid van consumptiegoederen is kenmerkend voor een kapitalistische maatschappij met een vrijemarkteconomie. Sinds de industriële revolutie in de 19de eeuw kunnen heel wat (overbodige) artikelen massaal en goedkoop geproduceerd worden, waardoor ze in overvloed beschikbaar zijn voor een groot deel van de bevolking. Omdat mensen steeds meer koopkracht (financiële middelen die ze vrij kunnen uitgeven) hebben, en bedrijven moeten blijven verkopen om winst te genereren, is er een consumptiemaatschappij ontstaan waarin goedkope consumptiegoederen, die vaak een korte levensduur hebben, duurzame artikelen van de markt hebben verdrongen. Consumptiegoederen worden ook wel gebruiksvoorwerpen genoemd. Nederlanders zijn over het algemeen erg welvarend, wat betekent dat ze veel inkomen beschikbaar hebben om niet-noodzakelijke consumptiegoederen zoals gadgets en luxeproducten te kopen.
|
3 |
consumptiegoederenProducten die mensen in hun dagelijkse leven gebruiken.
|
4 |
consumptiegoederenMeer specifiek:
|
5 |
consumptiegoederengoederen en diensten die door consumenten worden gebruikt om in hun behoeften te voorzien
|
6 |
consumptiegoederenwijze waarop een gezin gewoon is zijn bestedingen te doen
|
7 |
consumptiegoederengoederen en/of diensten dat door een huishouden/gezin aangeschaft om behoeften te bevredigen.
|
8 |
consumptiegoederenverbruiksgoederen, goederen voor dagelijks gebruik
|
<< contrabande | contra >> |