1 |
Kerosineis een gewoon kerosine en is gewoon kerosine het is een brandbaar goedje dat wordt gebruikt voor vliegtuigen.
|
2 |
KerosineKerosine is een bij gefractioneerde destillatie van aardolie verkregen middenfractie, volgend op de benzinefractie.
Het wordt verkregen bij een kooktraject van ca. 150–290 °C. Het is een mengsel van a [..]
|
3 |
Kerosineomschrijving die vroeger vooral diende om kunstmatig ontwikkelde lamppetroleum en nu om vliegtuigbenzine aan te duiden. In 1846 ontdekte de arts en geoloog Abrahan Gesner dat hij een heldere vloeistof kon distilleren uit asfalt. Deze coal-oil of paraffine-olie werd ontwikkeld als vervangmiddel van de walvisolie die binnenhuis als lampolie diende en in 1854 geregistreerd als kerosine, een samentrekking van de Griekse term 'keroselaion' of 'wax-olie'. Het kan gewonnen worden uit steenkool, schalie-olie en zelfs uit hout, maar voornamelijk uit aardolie en was zelfs een van de belangrijkste raffinageproducten. Omdat bepaalde kerosines een zeer onaangename geur verspreidden en het tafelzilver er snel zwart van werd, ontdekte men al gauw dat dit vooral zo was bij kerosine met een zure smaak, laagzwavelige kerosine smaakte daarentegen zoet. Deze manier om - door te proeven aan de ruwe petroleum- te bepalen welke crude de beste lampolie zou opleveren, was als testmethode voor het zwavelgehalte zolang gangbaar, dat de definitie 'sweet / sour' opgenomen is in het taalgebruik. Na de opmars van de gloeilamp vanaf 1879 verloor kerosine aan economisch belang en tegen 1940 was het verbruik verwaarloosbaar. Bij de ontwikkeling van de eerste vliegtuigturbines werd er vooral voor gekozen omwille van de beschikbaarheid, want alle benzine was nodig voor de oorlog. Nadien bleek de lagere vluchtigheid echter onverwacht gunstig in vergelijking met benzine : minder verlies door verdamping op grote hoogtes, minder brandrisico bij manipulaties op de grond en meer overlevingskansen bij neerstorten.
|
<< Planken Wambuis | Raamvertelling >> |